Alternatívne parfumy a imitácie parfémov vs luxusné značkové parfumyAlternatívne parfumy a imitácie parfumov

Prečo niekto kupuje luxusné parfumy a niekto ich imitácie? Môžu mať rovnakú vôňu?

A sú vôbec imitácie parfumov legálne, keď ich existuje tak veľa?

Čo môže byť „správnejšie“?

Ponúkať luxus v imitovanej podobe za dostupné ceny každému, alebo umelé udržiavanie vysokých cien luxusných parfumov či iných produktov?

Ak vás zaujímajú odpovede na nasledujúce otázky, čítajte ďalej:

  • Sú imitované parfumy „správne“ z morálneho, právneho či podnikateľského pohľadu, alebo len parazitujú na známych značkách?
  • Sú ceny luxusných parfumov umelo navyšované? Ak áno – ako a hlavne prečo?

Presne tomuto sa budeme hlbšie venovať v tomto článku.

Vysvetlíme si čo sú alternatívne parfumy, spomenieme výsledky známych súdnych sporov medzi imitáciami a luxusnými značkami a ukážeme si aj najznámejšie alternatívne parfumérie, ich ponuku a prípadné vyjadrenia k súdnym sporom či legálnosti ich jednania.

„Sila nášho presvedčenia nie je ešte dôkazom jeho správnosti.“

John Locke

Zaujalo vás to? Tak sa do toho pustime.

Čo sa dozviete v tomto článku:

  1. Chceme luxus za každú cenu?
  2. Je imitovanie parazitovaním alebo hnacou silou pre evolúciu?
  3. Prečo používame parfumy?
  4. Ako inak okrem kvality vplýva luxus na cenu parfumov?
  5. Je bezohľadnosť bežnou súčasťou luxusu?
  6. Ako fungujú alternatívne parfumérie a ich imitácie známych parfumov?
  7. Spoločnosť FM Group a parfumy FM by Federico Mahora.
  8. Yodeyma Paris.
  9. Essens.
  10. Refan alebo ParfemPlus a Zag Zodiac parfumy.
  11. DT parfémy, Parfumair, Samys parfemy.
  12. Právna ochrana vôní a napodobňovanie parfumov z právneho pohľadu.
  13. Prípady Bsiri-Barbir v. Haarmann & Reimer (2006) a Lancôme v. Farque (2013).
  14. Prípad Lancôme v. Kecofa (2006).
  15. Prípad L’Oreal v. Bellure (2010).
  16. Právne zhrnutie.
  17. Záver?

Ako by ste si vybrali vy?

Čo by ste si vybrali Vy? Kvalitný luxusný parfum alebo jeho lacnejšiu imitáciu?

Dalo by sa povedať, že tí šťastnejší si môžu vybrať. Pretože niekomu jeho finančná situácia nedovoľuje veľa možností. A nielen títo ľudia sú vďační za rôzne „alternatívne parfumy“ – napodobeniny známych vôní. Môžu si tak dovoliť niečo, na čo by inak nemali „nárok“.

Ak patria parfumy len medzi doplnky – takže ich nepotrebujeme nevyhnutne k životu – prečo je o ne taký veľký záujem, že sú za ne ochotní platiť aj ľudia, ktorí na ne v skutočnosti nemajú?

Skutočne ich tak chceme a potrebujeme, alebo sme už natoľko zblbnutí vplyvom reklám?

1. Chceme luxus za každú cenu?

A takisto, prečo sme ochotní tolerovať luxusným značkám správanie, ktoré len ťažko označiť ako „správne“, či ako výsledok zdravého rozumu – napríklad likvidovanie toľko ospevovaného a údajne vzácneho nepredaného tovaru?

Ak je tak vzácny, prečo ho ničia? Nie náhodou preto, že je vzácny práve vďaka tomu, že ho ničia – a tým pádom ho udržujú v nedostupnosti pre pocit výnimočnosti svojich zákazníkov?

O čom to tu rozprávame? Áno, o likvidovaní luxusných produktov samotnými výrobcami.

„Nech deti mojich nepriateľov žijú v prepychu.“

Antisthenés grécky filozof

No poďme pekne po poriadku.

2. Je imitovanie parazitovaním alebo hnacou silou pre evolúciu a nové inovácie?

Je imitovanie nevyhnutnou súčasťou evolúcie, alebo ide len o parazitovanie na práci druhých?

Jedna vec je „nevymýšľať druhý krát koleso“. Druhá vec je zneužívanie úspešnejších značiek vo vlastný prospech.

Je to však iba takéto čiernobiele, alebo to má aj ďalšie vplyvy, faktory a uhly pohľadu?

Na tieto otázky nájdeme možno najľahšie odpoveď vtedy, ak sa pozrieme na túto záležitosť do hĺbky a pekne po poriadku, ideálne „od začiatku“.

„Ty máš svoju cestu. Já mám svoju cestu. Zatiaľ čo správna, bezchybná a jediná cesta neexistuje.“

Friedrich Nietzsche

Imitácie a ich vplyv na evolúciuPosúvajú imitácie evolúciu?

3. Prečo vôbec používame parfumy?

Všetci sa chceme páčiť. Chceme byť milovaní. Túžime po blízkosti a náklonnosti alebo po pozornosti. Túžime po napĺňajúcom a šťastnom partnerskom vzťahu.

Aby sme niečo také dosiahli, robíme preto množstvo aktivít. Niektoré sú zmysluplné a prínosné, iné zas neutrálne, ďalšie nezmyselné a niektoré dokonca zúfalé.

Koľkí  z nás sú v tomto ohľade skutočne úspešní a spokojní?

Je logické, že tieto naše potreby sa nám snaží spoločnosť nejako uspokojiť. Takže mnohé z  našich aktivít sú vyvolané a podporované marketingom firiem, ktoré nám chcú predať svoje produkty.

Niekto nám chce pomôcť a niekto nám chce len predať.

Rozlíšiť tento prístup nemusí byť najjednoduchšie, no určite sa to dá – najmä ak sa nám podarí nad tým trochu zamyslieť. Prípadne si môžeme pomôcť s prínosom a výsledkom, ktorý nám to prinesie.

Túžime byť milovaný a preto chceme byť príťažlivíTúžime byť milovaný a preto chceme byť príťažliví

Uvažovanie a zamyslenie ako spôsob?

Dalo by sa povedať, že medzi nami ľuďmi je jediný rozdiel – a to, do akej hĺbky sme ochotní uvažovať. Je vždy na nás, či sa uspokojíme s povrchnosťou, alebo sa odvážime vydať aj do väčších hĺbok.

„Nikde neleží pravda na povrchu.“

Albert Einstein

Riešenie často nachádzame v súčinnosti oboch – v hĺbke, ktorá je však  pevne zakorenená a spojená s povrchom. Predídeme tak zbytočnému blúzneniu a strate vo vysnených iluzórnych svetoch.

Bez hĺbky sa zbytočne zamotáme v povrchnosti so záujmom o pozlátko a len ťažko nájdeme pravé uspokojenie či naplnenie – v akomkoľvek ohľade.

Naopak, v hĺbke bez spojenia s povrchom, zas môžeme objaviť najkomplexnejšie vhľady – no bez praktického uplatnenia v bežnom živote nám budú na dve veci.

Po tejto zdanlivo nesúvisiacej úvahe sa vráťme opäť k parfumom a základnej otázke:

Prečo používame parfumy?

Dalo by sa odpovedať veľmi jednoducho – lebo sa nám páčia.

No dôvodov zvykne byť viac.

Chceme sa páčiť sebe aj druhým. Chceme sa cítiť pohodlne, komfortne a zároveň príťažlivo. Prípadne chceme zaujať v práci alebo zdôrazniť svoju individualitu.

To je len nepatrný výsek len jednej z mnohých štúdii, skúmajúcich dôvody, pre ktoré používame parfumy.

Od najlacnejších po najdrahšie.

O obľúbenosti parfumov nemusíme mať žiadne pochybnosti. Na trhu môžeme nájsť širokú škálu parfumov – od bežných a masovo obľúbených, až po tie najluxusnejšie exkluzívne kúsky.

Cena je jeden z faktorov, ktorý najvýraznejšie rozdeľuje používateľky a používateľov parfumov na dva odlišné a neraz zbytočne nezmieriteľné tábory – so zameraním na lacné alebo na luxusné parfumy.

„Pýcha zmenila anjelov na diablov - pokora robí z ľudí anjelov.“ Aurelius Augustinus

Skutočne sú však tieto tábory od seba tak odlišné, ako si myslia? Alebo sa len nevedome „zamotávajú v hre“ so závisťou, pýchou či pocitom neistoty alebo menejcennosti maskovanej za nadradenosť?

Aký je rozdiel medzi lacnými a luxusnými parfumami?

Mohlo by sa zdať, že rozdiel medzi luxusnými a lacnými parfumami musí byť jednoznačný a zjavný hneď na prvý pohľad, či v našom prípade nádych – jeho kvalita. No je tomu tak?

Kvalita parfumov, za ktorú sme ochotní platiť.

Mohli by sme sa pustiť do rozoberania toho, že luxusné parfumy sú kvalitnejšie najmä tým, že používajú tie najlepšie prísady – z pohľadu výdrže, nezávadnosti, trvácnosti, krásy či jedinečnosti.

Toto všetko by mala byť pravda a väčšinou pravdepodobne aj je.

No bez toho, aby sme si mohli parfum aj sami otestovať v laboratórnych podmienkach a zanalyzovať jeho rozbor, ostáva nám len veriť výrobcom, že skutočne obsahuje sľúbenú kvalitu.

Pretože nami vnímaná kvalita je veľmi subjektívna a navyše veľakrát ovplyvnená emóciami. Nemusíme tak vedieť objektívne posúdiť kvalitu rozdielnych parfumov či značiek – napríklad si automaticky myslíme, že drahšie veci sú určite kvalitnejšie.

„Presvedčenia sú nebezpečnejší nepriatelia pravdy ako klamstvá.“ 

Friedrich Nietzsche

Posudzovanie kvality býva subjektívne.

Aj naša citlivosť je rôzna.

To, že sa nám zdá, že parfum vydrží voňať dlho, ešte neznamená, že rovnako dlho bude voňať aj niekomu ďalšiemu. Takisto to, čo sa nám páči a javí ako kvalitné, nemusí sa javiť v takom istom svetle niekomu inému.

Preto by sme otázku kvality nateraz radšej nechali pre odborníkov a ich analýzy. Nemusíme zbytočne vytvárať nepodložené domnienky.

Pozrime sa radšej na ďalšie faktory, ktoré ovplyvňujú cenu a kvalitu parfumov.

4. Ako inak okrem kvality vplýva luxus na cenu parfumov?

Okrem kvality je s luxusom pevne spätá nedostupnosť.

Nedostupnosť luxusné značky rady používajú na vyvolávanie pocitu výnimočnosti u svojich zákazníkov. S pomocou reklám šikovne pôsobia na tento náš základný povahový rys.

Darí sa im to najmä vďaka tomu, že zabúdame na našu vlastnú jedinečnosť, výnimočnosť a vôbec ju nerozvíjame. Namiesto toho máme pocit, že výnimočnosť si musíme „zaslúžiť“ či „vybudovať“ inak – spoločenskou prestížou, postavením či mocou. Alebo kúpou určitých produktov.

Luxusné produkty majú teda jednu základnú spoločnú „vlastnosť“ – nedostupnosť.

Nie sú určené pre každého. Rozhodne nie pre široké masy. Väčšinou si nájdu nejaký spôsob, ako obhájiť svoju exkluzivitu a nedostupnosť – buď použitými materiálmi, technológiou, výrobným postupom, či nejakými obmedzeniami.

Takže ľudia sú ochotní priplatiť za luxus aj preto, lebo im zaručí akúsi exkluzivitu a pocit výnimočnosti.

Keďže sme zabudli odlíšiť sa rozvojom svojej vlastnej individuality, našich vlôh, schopností či rozvojom našej prirodzenej krásy – odlišujeme sa teda aspoň kvalitou oblečenia, autom, domom či inými výrobkami. Je predsa oveľa jednoduchšie kúpiť si nejaké pozlátko.

A čím luxusnejší tovar, tým väčšia istota, že nestretneme niekoho ďalšieho s rovnakým produktom. A tým väčšia výnimočnosť.

Stačí si napr. predstaviť, ak by majitelia svojich rolls royceov stretávali na každom kroku tieto autá - pravdepodobne by urýchlene presedlali na inú exkluzívnejšiu značku. Je pochopiteľné, že kúpou luxusného auta sa chcú odlíšiť a predviesť – a to by sa im nepodarilo, ak by dané auto mal každý.

Túžba po výnimočnosti.

Bohužiaľ, prípadne vďakabohu, sami seba neoklameme – a sebavedomie, sebaistotu, či pocit vlastnej jedinečnosti a hodnoty si za nič na svete nekúpime. Skôr či neskôr na to možno všetci raz prídeme. Do tej doby prajeme si hodne zdaru.

Exkluzivita teda výrazne ovplyvňuje cenu.

Exkluzivita teda môže vplývať na cenu luxusného tovaru oveľa viac ako kvalita či iné faktory.

Pre zachovanie exkluzivity môže byť pre luxusnú značku negatívne predať príliš veľa kusov svojho tovaru – riskovala by tým zovšednenie.

Väčší význam pre luxusné značky môžu mať limitované edície s obmedzeným počtom vyrobených produktov. Už len toto samo o sebe však výrazne zvyšuje cenu týchto produktov: pretože málo predaných produktov musí pokryť všetky vývojové, výrobné, logistické a predajné náklady.

A to bez akéhokoľvek zásahu do kvality produktu – tá sa nemusí vôbec zmeniť ani pri výraznom navýšení ceny.

5. Je bezohľadnosť bežnou súčasťou luxusu?

Ďalším čoraz bežnejším charakteristickým rysom luxusného tovaru býva bezohľadnosť. Podľa hesla – výnimočnosť za každú cenu.

Naozaj chceme luxus za kazdu cenuNaozaj má pre nás cenu len luxus a peniaze?

Sú napríklad známe a oficiálne priznané praktiky luxusných značiek, ktoré pália svoje nepredané produkty. Pripúšťajú, že v rámci ochrany exkluzivity svojej značky svoj nepredaný a prebytočný tovar radšej spália, ako by ho mali predať pod cenu v lacných výpredajoch.

Tomu sa teda povie luxus.

Snaha ochrániť vlastnú značku je pochopiteľná. Avšak aj za cenu neúcty k práci vlastných zamestnancov, na úkor ekológie a zdravého rozumu? Naozaj sa to nedá spraviť inak?

„Každý hlupák môže vedieť. Ale cieľom je pochopiť.“

Albert Einstein

To skutočne tak veľmi túžime po výnimočnosti a akejsi prestíži, že jediné, čo si vážime, sú peniaze či hodnota nejakých značiek a produktov? Nebolo by pre všetkých lepšie, zamerať sa na skutočnú kvalitu a nielen pocit výnimočnosti a nedostupnosti?

Opäť sa však vráťme k parfumom, luxusu a túžbe po vlastnej príťažlivosti.

Luxusné parfumy vs alternatívne napodobeniny vôní.

Luxusné parfumy si nemôže dovoliť každý. Možno preto vznikli rôzne alternatívne parfumérie, ktoré imitujú vône známych parfumov a predávajú ich oveľa lacnejšie.

Alternatívne parfumérie tak svojím spôsobom poukazujú na to, že luxus nemusí byť drahý a ani nedostupný. Ukazujú nám, že kvalitné parfumy sa dajú vyrábať aj tak, aby boli dostupné takmer pre každého. Aj keď to robia nie práve najšťastnejším spôsobom – imitovaním.

Takže je v konečnom dôsledku otázne, ako by si poradili bez existencie známych luxusných značiek.

6. Ako fungujú alternatívne parfumérie a ich imitácie známych parfumov?

FM Group, Yodeyma, Refan, Essens - alternatívne parfumérieImitácie vôní od FM Group, Yodeyma, Refan, Essens.

Pozrime sa na najčastejšie otázky ohľadom takýchto parfumov:

  1. Čo sú alternatívne parfumy?
  2. Ako môžu mať alternatívne parfumy rovnakú vôňu ako originálne luxusné parfumy?
  3. Ako môžu byť imitácie značkových parfumov mnohonásobne lacnejšie?
  4. Kde sa dajú takéto napodobeniny parfumov zohnať?
  5. Sú takéto parfumy legálne alebo svojim fungovaním okrádajú známe značky?
  6. Aké parfumérie s napodobeninami existujú?

Odpovede nám trochu komplikuje fakt, že nič z toho nie je úplne čiernobiele. A najmä nie právne hľadisko. Skúsme to teda pochopiť pekne postupne, kúsok po kúsku.

I.Čo sú alternatívne parfumy?

Alternatívne parfumy, imitácie, napodobeniny vôní – aj pod takýmito názvami sú známe najrôznejšie lacné parfumy vo vôňach známych luxusných značiek.

Niekto ich nazýva aj fejkami, to však nie je správne označenie. Fejk podvodne predstiera, že je originál, pritom nie je a ťažko sa rozoznáva od originálu.

Na rozdiel od fejkov, alternatívne parfumy sú ľahko rozoznateľné od originálu a väčšinou na tento rozdiel aj nejako upozorňujú - vzhľadom, názvom či inak.

Alternatívne parfumy údajne ponúkajú rovnakú vôňu ako známe značkové luxusné parfumy. Za mnohonásobne nižšie ceny. Odvolávajú sa pritom na fakt, že vône sa údajne nedajú patentovať. A tento fakt využívajú.

Až na to, že tento fakt nie je pravdivý – ako sa dozvieme neskôr.

Alternatívne parfumy z oficiálneho pohľadu?

Najprv si povedzme, že je obrovský rozdiel medzi oficiálnymi a neoficiálnymi informáciami ohľadom týchto parfumov.

Neoficiálne informácie od predajcov a samotných používateľov alternatívnych parfumov.

Podľa neoficiálnych vyjadrení samostatných predajcov – ktorí to robia na vlastné riziko, pretože oficiálne sa od toho vedenie firiem dištancuje – majú alternatívne parfumy veľmi podobnú, ak nie aj úplne rovnakú vôňu ako značkové luxusné parfumy. Potvrdzujú to aj skúsenosti zákazníkov.

Môže byť prekvapujúce, že oficiálne vyjadrenia majiteľov a zodpovedných osôb takýchto firiem tvrdia niečo iné:

Oficiálne vyjadrenia firiem ohľadom napodobnenín parfumov a známych alternatívnych parfumérií a imitácií vôní.

Zodpovedné osoby alternatívnych parfumérií oficiálne tvrdia, že ich parfumy sú originálnym produktom: že ich parfumy sú vyrobené podľa vlastnej originálnej receptúry a nemajú nič spoločné s inými značkami.

Akákoľvek podobnosť s inou značkou je údajne subjektívnym pocitom používateľa. Prípadne náhoda.

Skutočne to tak ale je?

Ak by to bola pravda, tak potom je akási veľká náhoda, že väčšina parfumov alternatívnych parfumérií sa podobá, prípadne „imituje“ niektorú známu značku.

Prečo si potom oficiálne vyjadrenia odporujú s neoficiálnymi tvrdeniami?

Dôvodom bude zrejme právne hľadisko – toto si rozoberieme komplexnejšie o trochu neskôr.

II. Ako môžu mať alternatívne parfumy rovnakú vôňu ako originálne luxusné parfumy?

Podľa najrôznejších neoficiálnych zdrojov* sa vône pre imitácie získavajú jedným z nasledujúcich spôsobov:

*(nedá sa určiť či sú to len domnienky samotných predajcov, alebo aj nejaké „zákulisné“ informácie)

Ako vznikajú napodobneniny značkových parfumov – neoficiálne?

  1. Kopírovaním zloženia značkových parfumov s pomocou počítačových rozborov.
  2. Rovnakým zdrojom a dodávateľom vôní – to je málo pravdepodobná možnosť.
  3. Najrôznejšími právnymi kľučkami spolu s vlastným vývojom a analýzou zloženia značkových parfumov.

Najpravdepodobnejšie je kopírovanie zloženia luxusných parfumov s pomocou špeciálnych rozborov. Následne je možné vyrobiť „vlastný“ parfum s veľmi podobnou vôňou.

Zjednodušene povedané - vo výsledku to môže byť podobné, ako keď chceme uvariť rovnaké jedlo s pomocou receptu: niekedy sa to podarí a niekedy úplne nie.

Oficiálne to však logicky nik nemôže potvrdiť, lebo by sa priznal k nie úplne legálnym praktikám. Pravdepodobne preto sa rozchádzajú oficiálne a neoficiálne vyhlásenia.

Ak by však neoficiálne vyjadrenia neboli aspoň trochu založené na pravde, tak je pravdepodobné, že by takáto firma nejako zakročila a donútila svojich predajcov, aby ich nepoužívali a nerozširovali.

Nič také sa však nedeje. Iba sa „odporúča“ neprirovnávať produkty k iným značkám.

Alternatívny parfum alebo originálVybrali by ste si kvalitnú imitáciu alebo drahý originál?

III. Ako môžu byť imitácie značkových parfumov mnohonásobne lacnejšie?

Cenu akýchkoľvek parfumov určuje množstvo faktorov. Spomeňme si aspoň niektoré, ktoré môžu výrazne znižovať ich cenu:

  • Spôsob predaja.
  • Výskum a vývoj.
  • Použité flakóny.
  • Samotná značka.

Spôsob predaja imitácií parfumov.

Väčšina alternatívnych parfumérií využíva na predaj svojich produktov MLM (Multi level marketing). Ide o formu predaja, kedy sa nepoužívajú štandardné predajne či nákupné centrá. To samo o sebe dokáže veľmi výrazne znížiť prevádzkové a predajné náklady.

Predaj parfumov s predajcami na štýl Avonu.

Takýto predaj zabezpečujú nezávislí predajcovia formou podomového predaja, alebo cez internetové obchody. Asi každý počul aspoň niečo o firme Avon, prípadne Amway  alebo o Avon lady. Tak toto je niečo veľmi podobné.

Ľudia sa môžu do takejto firmy zaregistrovať a následne si privyrábať predajom. Používajú na to rôzne vzorkovníky, katalógy a firma pre nich organizuje kurzy a školenia, kde ich učí predávať svoje produkty.

Asi netreba spomínať, že obrovské množstvo takýchto predajcov sa zvyklo „premotivovať“ a svojim vnucujúcim predajom zvykli otravovať život svojím najbližším. Česť výnimkám.

Výskum a vývoj imitácií.

Je jasné, že výskum a vývoj je pri imitovaní mnohonásobne lacnejší ako pri inovovaní.

Použité flakóny.

Jednoduché flakóny alternatívnych parfumovImitácie a jednoduché flakóny

Alternatívne parfumérie väčšinou používajú veľmi jednoduché a lacné flakóny, navyše často jednotné pre celé kolekcie parfumov.

Samotná značka.

Samotná značka má tiež nejakú cenu. Pretože svojim menom sa zaručuje za očakávanú vybudovanú kvalitu. Je preto logické, že luxusné značky majú oveľa drahšiu značku ako akíkoľvek napodobitelia.

Po takomto zhrnutí začína byť úplne pochopiteľné, že aj bez ohľadu na kvalitu použitých zložiek majú imitácie a napodobeniny luxusných parfumov jednoznačnú výhodu v podobe nižšej ceny.

IV.Kde sa dajú takéto parfumy zohnať?

Imitácie značkových parfumov sa väčšinou predávajú prostredníctvom takzvaných „Avon lady“ – takže ich nenájdeme v bežných nákupných centrách a ani v obchodoch.

Ak si chceme takéto parfumy kúpiť, potrebujeme si nájsť nejakého samostatného predajcu alebo e-shop, ktorý takéto produkty ponúka.

V.Sú takéto parfumy legálne alebo svojim fungovaním okrádajú známe značky?

Tak to je zaujímavá otázka, na ktorú môže byť náročné dostať jednoznačnú odpoveď – celkovo sa právnemu pohľadu budeme ešte venovať.

V každom prípade sa dá povedať, že akákoľvek činnosť – aj predaj takýchto parfumov – je legálna podľa toho, ako sa urobí a či sa urobí v súlade so zákonmi alebo nie.

Možno to dobre vystihol právnik vo filme Molly a jej hra: Neporušujte zákon, keď porušujete zákon.

VI. Aké parfumérie s napodobeninami existujú a čo ponúkajú?

Medzi najznámejšie alternatívne parfumérie s napodobeninami vôni (neoficiálne) u nás patria firmy:

  • FM Group.
  • Yodeyma.
  • Essens.
  • Refan.
  • DT parfémy.
  • Parfumair.
  • Samys parfemy.

7. Spoločnosť FM Group a jej parfumy FM by Federico Mahora.

Fm Group by Federico MahoraFM Group logo

Jednou z najznámejších parfumérií s alternatívnymi parfumami na Slovensku a v Česku je spoločnosť FM Group Distribution. Aj keď ste o nej možno ešte nepočuli, na Slovensku pôsobí už od roku 2004.

Pôvodne mala FM Group centrálu aj na Slovensku v Žiline. Potom sa centrála presťahovala dočasne do Viedne, následne do Prahy.

Momentálne na Slovensku a v Česku nefunguje centrála FM Group. Zastrešujú ju priamo z celosvetovej centrály z Poľska vo Wrocław – to ovplyvňuje len predajcov FM, nie samotných zákazníkov. Tí si môžu parfumy FM objedať bez problémov cez akýkoľvek e-shop, ktorý ich predáva.

Firma FM Group ponúka na Slovensku približne 250 parfumov FM. V ponuke má rôzne kolekcie. Najlacnejšie sú klasické parfumy FM za 14,70 Eur, potom sú ďalšie kolekcie začínajúcich na cene 15,80 Eur až po luxusné za 49,90 Eur.

Parfumy FM sú oficiálne označované skratkou FM (by Federico Mahora) a nejakým číslom. Napríklad parfum FM 33.

Medzi najzaujímavejšie a najpredávanejšie produkty FM Group patria jednoznačne feromónové parfumy, ktoré údajne dokážu zvyšovať našu príťažlivosť - zatiaľ sa nám ale nepodarilo úspešne potvrdiť ich účinnosť, takže ťažko povedať či ide "len" o nejaký placebo efekt a marketingové triky, alebo o skutočne účinný spôsob, ako zaujať opačné pohlavie. (Ak zaujať, tak určite len povrchne, zázraky od toho netreba čakať. Ak to aj funguje, stále to je len pomôcka - mnohí ľudia si ju pochvaľujú).

Oficiálne vyjadrenie firmy FM Group ohľadom parfumov FM a ich podobnosti so známymi luxusnými parfumami:

Oficiálne firma FM Group tvrdí, že jej parfumy sú originálnym produktom firmy FM Group, podľa jedinečného receptu a nemajú žiadnu spojitosť s inými značkami.

Oficiálne vyjadrenie samostatných e-shopov predávajúcich produkty FM Group:

Na vyjadrenia čakáme. Jediné oficiálne vyjadrenie nám poskytol e-shop Parfumylacno.sk – týmto vyjadrením je celý tento článok.

8. Yodeyma Paris.

Yodeyma Paris logoYodeyma logo

Ďalšou známou parfumériou s imitáciami vôní je parfuméria Yodeyma Paris. Neoficiálne sa viacerí predajcovia týchto parfumov chvália, že parfumy Yodeyma vedia na 95% replikovať známe originálne značkové parfumy.

Takisto tvrdia, že vône sa nedajú patentovať a asi aj preto sú v tvrdeniach o imitovaní celkom odvážni. To však nie je úplne pravda. Vône sa dajú patentovať. Viac sa o ochrane parfumov a ich patentoch dozvieme neskôr.

Parfumy Yodeyma sa pohybujú v cenovej hladine od približne 13,90 Eur až po 22,60 Eur. Označenie parfumov od Yodeymi býva vlastný názov – napríklad Adriana. S pomocou neoficiálnych zoznamov vôní si môžeme zistiť, ktoré parfumy Yodeyma imitujú tú ktorú známu vôňu.

Oficiálne vyjadrenie firmy Yodeyma ohľadom parfumov Yodeyma Paris a ich podobnosti so známymi luxusnými parfumami:

Naša firma v tomto momente nebude k tejto téme podávať žiadne vyjadrenia. Ďakujeme za pochopenie.

Oficiálne vyjadrenie samostatných e-shopov predávajúcich produkty Yodeyma:

Na vyjadrenia čakáme.

9. Essens.

Essens spoločnosťEssens logo

Parfuméria Essens je viac-menej Česko-slovenská firma, ktorá vznikla odčlenením sa určitej časti vedenia firmy FM Group zo Slovensko-českej centrály – mimochodom práve odvtedy na Slovensku nefunguje centrála FM Group a Essens k sebe pretiahla množstvo zákazníkov od FM Group.

Cena parfumov Essens sa pohybuje približne od 18,20 po 33,60 Eur. Tieto parfumy sú tiež označované číslami. Ktoré známe vône imitujú, sa dá zistiť opäť s pomocou neoficiálnych zoznamov vôní Essens.

Je nutné uviesť, že mnohí predajcovia Essens takisto mylne tvrdia, že vôňa sa nedá patentovať.

Oficiálne vyjadrenie firmy Essens ohľadom parfumov Essens a ich podobnosti so známymi luxusnými parfumami:

Na oficiálne vyjadrenie firmy Essens ešte čakáme.

Oficiálne vyjadrenie samostatných e-shopov predávajúcich produkty Essens:

Na vyjadrenia čakáme.

10. Refan alebo ParfemPlus a Zag Zodiac parfumy.

Refan plus Zag Zodiac ParfumyParfumy Refan plus Zag zodiac parfumy

Známou alternatívnou parfumériou je aj parfuméria Refan – mnohí ľudia ju skôr poznajú ako ParfemPlus alebo Zag Zodiac parfumy.

Najväčšou špecifikáciou parfumov Refan je možnosť dopĺňať si parfum do flakónu čapovaním, prípadne, že používajú na výrobu parfumov prírodný olej z ružovej vody.

Cena parfumov Zag Zodiac (Refan) sa pohybuje približne od 12 – 32,50 Eur.

Parfumy Refan sú väčšinou označované číslami a na prehľad o tom, ktorú známu vôňu imitujú opäť potrebujeme neoficiálny zoznam týchto parfumov.

Sú však aj pomerne „odvážne“ parfumy, ktoré aj v názve používajú veľmi nápadné označenie podobné originálu – napríklad Parfum La Belle, parfum Agua či parfum Light. A opäť aj predajcovia týchto parfumov tvrdia, že vôňa sa nedá patentovať.

Ako si povieme čoskoro v časti o súdnych sporoch, zistíme, že práve takýto predaj alternatívnych parfumov môže byť veľký problém.

Oficiálne vyjadrenie firmy Refan ohľadom parfumov Zag Zodiac a ich podobnosti so známymi luxusnými parfumami:

Na oficiálne vyjadrenie firmy Refan ešte čakáme.

Oficiálne vyjadrenie samostatných e-shopov predávajúcich produkty Zag Zodiac:

Na vyjadrenia čakáme.

11. DT parfémy, Parfumair, Samys parfemy.

Toto sú menej známe alternatívne parfumérie, ktorým sme sa už nestihli podrobnejšie venovať.

12. Právna ochrana vôní a napodobňovanie parfumov z právneho pohľadu.

Právna ochrana parfumov a imitácie vôni vs luxusné parfémyNapodobeniny pafumov a právna ochrana

Právna ochrana vôní a parfumov nie je úplne ideálna.

Dokazuje to história a množstvo súdnych procesov s rôznymi výsledkami. Pre ilustráciu si spomenieme aspoň niektoré z nich.

Najprv si pozrime, aké právne oblasti môžu ochraňovať vône a parfumy ako predmet duševného vlastníctva:

  • Autorskoprávna ochrana.
  • Patentová ochrana.
  • Ochranná známka.

Autorskoprávna ochrana vôní a parfumov.

Podľa Autorského zákona č.185/2015 je možné chrániť autorské dielo – tým môže podľa neho byť hudobné, fotografické či umelecké dielo. Nemôže ním byť myšlienka, objav, matematický či podobný vzorec.

Ako môžeme vidieť, tento zákon nezahrňuje priamo ochranu vôní či parfumov. Nedá sa však vylúčiť jeho rozšírenie aj napríklad o vône.

Nebudeme sa však venovať právnym predpisom, ale len rozhodnutiam súdov.

Pozrime sa na tieto zahraničné prípady:

  • Bsiri-Barbir v. Haarmann & Reimer (2006) a Lancôme v. Farque (2013).
  • Lancôme v. Kecofa (2006).
  • L’Oreal v. Bellure (2010).

13. Prípady Bsiri-Barbir v. Haarmann & Reimer (2006) a Lancôme v. Farque (2013).

V tomto súdnom procese francúzsky Najvyšší súd rozhodol, že parfum nemôže používať ochranu francúzskeho autorského práva, pretože nevzniká vytvorením, ale iba skombinovaním esencií.

Podľa tohto súdu je parfum výsledkom iba technických znalostí. Navyše zanecháva parfum u každého človeka iné dojmy – niekomu je príjemný a niekomu nepríjemný - a aj pachové stopy s rôznou intenzitou.

Súd prirovnal parfuméristu skôr k remeselníkom ako k umelcom, a preto ich prácu označil za neschopnú autorskoprávnej ochrany.

Rovnaký záver bol potvrdený aj v neskoršom prípade Lancôme v. Farque (2013).

14. Prípad Lancôme v. Kecofa (2006).

Súdny spor kecofa a lancome tresorKecofa vs lancome

Odlišný pohľad ukázal holandský Vrchný súd v prípade Lancôme v. Kecofa (2006).

V tomto prípade súd rozhodol, že spoločnosť Kecofa porušila autorské práva spoločnosti Lancôme na parfum „Trésor“, pretože vytvorila totožný parfum „Female Treasure“, ktorý obsahoval rovnakých 24 z celkových 26 ingrediencií. Takisto mal výrazne podobný vzhľad a aj v preklade rovnaký názov.

Súd tiež konštatoval, že síce je vôňa natoľko prchavá, že jej samotnej sa nemôže prepožičať ochrana z autorského práva. Avšak, nevylučuje to možnosť poskytnúť túto ochranu kvapalnej látke, ktorá vydáva danú vôňu.

Tento súd tak odlíšil samotnú vôňu od jej podoby vo forme kvapalnej látky. Kvapalná látka je už natoľko hmotná, že spĺňa požiadavky právnych predpisov na autorskoprávnu ochranu.

Týmto rozhodnutím holandský súd otvoril cestu, ako je možné ochrániť vôňu s pomocou autorského práva. Dôležitá je však pachová originalita – ak by parfum kopíroval všeobecne známu vôňu, napríklad vôňu nejakých kvetov, ruží a pod., tak mu takáto ochrana nemôže byť poskytnutá.

Zdroj.

15. Prípad L’Oreal v. Bellure (2010).

V prípade L’Oreal v. Bellure súd rozhodol, že značka Bellure poškodila značku L’Oreal tým, že propagovala svoj výrobok ako repliku výrobku označeného všeobecne známou ochrannou značkou.

Takisto používala nápadne podobné flakóny, balenia a používala aj zoznamy vôní, kde poukazovala na podobnosť, replikovanie značky L’Oreal.

Spoločnosť Bellure si tak vytvárala neoprávnený prospech z použitia ochrannej známky spoločnosti L’Oreal.

Spoločnosti Bellure nepomohli v obhajobe ani tvrdenia, že cieli na odlišnú cieľovú skupinu zákazníkov ako spoločnosť L’Oreal a že si v podstate nekonkurujú – ľudia, ktorí sú ochotní zaplatiť za drahý luxusný parfum, si pravdepodobne nekúpia lacnú napodobeninu a naopak.

Zdroj.

Patentová ochrana vôní a parfumov.

Podľa patentového zákona č. 435/2001 môže byť patent udelený na nový vynález (aspoň jedna z podstatných súčasti vynálezu je úplne originálna), ktorý je výsledkom vynálezcovskej činnosti a je priemyselne využiteľný. Doba patentu je 20 rokov.

Podľa § 5 sa za vynálezy nedajú považovať objavy, vedecké teórie, matematické metódy, estetické výtvory a iné.

Ostáva teda otázne, či je možné vôňu považovať za vynález a či jej je možné udeliť patentovú ochranu.

V podstate je možné poskytnúť ochranu zlúčenine chemických látok, z ktorých sa vôňa skladá – samotná vôňa je z pohľadu patentového práva iba sekundárnym účinkom, ktorým disponuje daná chemická zlúčenina.

Je patentovanie vôní výhodné pre samotného autora vôní?

Je ale otázne, či je patentovanie vône výhodné aj pre autora danej vône. Pretože udelením patentu sa automaticky stáva celé zloženie vône a aj jej chemický popis verejne dostupné. Navyše po 20 rokoch platnosti patentu je možné začať voľne používať daný patent tretími osobami.

Autor patentu vône by tak dobrovoľne zverejnil kompletné zloženie svojej vône pre celú konkurenciu.

Navyše proces udeľovania patentov je veľmi nákladný.

Zdroj.

Ochrana vône a parfumu s pomocou registrácie ochrannej známky.

Ochrana vône a parfumov ochrannou známkouCopyright pre parfumy a vône

Podľa zákona 506/2009 o ochranných známkach môže byť ochrannou známkou akékoľvek označenie, ktoré najmä slovne, kresbou, farbou, tvarom, zvukom dokáže rozlíšiť tovar alebo služby iných osôb.

Problematické je najmä grafické znázornenie – kvôli ktorému sú napríklad v susednej Českej republike vône vylúčené zo známkovej ochrany – podľa platnej legislatívy môže byť označenie ochrannou známkou iba vtedy, ak je ho možné graficky znázorniť jasne, presne a zrozumiteľne.

To nespĺňa chemický vzorec a ani popis či vzorka vône, pretože nie je dostatočne stála.

Podľa najnovších nariadení je možné, že grafické znázornenie bude zo zákona vypustené – a to bude môcť umožniť ochranu známkou aj vôňam.

Avšak je otázne nakoľko to bude možné, pretože aj keď čuchová známka jasne odlíši výrobky rôznych podnikov, je jej vnímanie často odlišné. Niekto je schopný rozpoznať vôňu a niekto nie.

Prvou a zatiaľ jedinou zaregistrovanou ochrannou známkou pre vôňu je  „vôňa čerstvo pokosenej trávy“.

Napríklad v roku 1994 neuspela značka Chanel so snahou zaregistrovať svoj parfum N°5 ako ochrannú známku, najmä kvôli tomu, že slovný popis parfumu nespĺňal požiadavky grafickej znázorniteľnosti.

16. Právne zhrnutie.

Čo je legálne a čo ilegálne?Legálnosť imitácii a alternatívnych parfumov?

Ako môžeme vidieť, právna ochrana vône a parfumov nie je úplne ideálna. Síce to poskytuje priestor na existenciu rôznych napodobenín a fejkov luxusných parfumov, no je to možno lepšie ako nejaké unáhlené riešenia.

Pretože celkovo môže právna ochrana priniesť aj rôzne nepríjemné následky:

Napríklad môžu vznikať nepatrične nespravodlivo monopoly na výrobu vôní. Licencia na vône by mohla takisto spôsobovať zbytočné ťažkosti a nepríjemnosti pre bežných používateľov parfumov, napríklad pri používaní parfumu na verejnosti a podobne.

17. Záver?

„Kto chce povedať pravdu, nech prenechá eleganciu svojmu krajčírovi.“ Albert Einstein

Podstata parfumov je v ich vôni a ich používanie v možnosti pekne voňať.  

Ako môžeme vidieť, okrem známych luxusných značiek existuje aj veľa firiem, ktoré svojimi parfumami imitujú vône najobľúbenejších luxusných parfumov.

Je takéto konanie ospravedlniteľné, správne či legálne?

Sme zvyknutí na čierno-biele triedenie, uvažovanie a škatuľkovanie, aj keď v skutočnosti je len máločo čiernobiele.

Požadujeme rozhodnutia autorít a sami sa tak pomyslene zbavujeme zodpovednosti.

Aj na príklade súdnych procesov môžeme vidieť, že ani tá najkompetentnejšia autorita nedokáže skutočne objektívne posúdiť úplne všetky faktory a „spravodlivo“ rozhodnúť, aj keby maximálne chcela.

„Slepá viera v autoritu je najväčším nepriateľom pravdy.“

Albert Einstein

Môžeme sa pýtať na názor aj rôznych odborníkov, právnikov, podnikateľov, politikov, kňazov či filozofov – každý nám ale povie len svoj názor, zo svojho obmedzeného uhlu pohľadu. A neovplyvní tým ostatné uhly pohľadov a ani rôzne neviditeľné „tlaky“ či potreby ľudí, ktoré sa nejakým spôsobom „chcú“ naplniť.

A je tu aj ďalší pohľad:

Mnohí odborníci považujú imitovanie za rovnako dôležité ako inovovanie.

Je to vraj akási nevyhnutnosť pre neustály vývoj a evolúciu – imitátori neustále poháňajú inovátorov, aby objavovali nové riešenia a imitátori zas hľadajú nové spôsoby, ako vylepšovať a čo najlepšie využiť už objavené riešenia.

V každom prípade sú imitácie a inovácie neoddeliteľnými spoločníkmi takmer v každom výrobnom odvetví.

Napríklad prvé počítače, PC doplnky a softvér síce mohla priniesť firma Xerox, ale rôznymi inovačnými imitáciami s týmito produktmi uspela rozhodne viac firma Apple (ktorú bežne pritom považujeme za inovátorskú).

Rôznorodosť potrieb, požiadavky, dopyt a ponuka.

Veľmi rôznorodé sú tiež záujmy a požiadavky samotných zákazníkov parfumov – niektorým záleží len na samotnej vôni, iní si viac potrpia na výlučnosť či exkluzivitu. A u mnohých ľudí rozhodujú najmä peniaze a cena parfumu.

Keďže v podnikaní je základom uspokojovať potreby ľudí, je úplne pochopiteľné, že sa nájdu firmy s rôznorodými ponukami tak, aby uspokojili čo najviac požiadaviek.

Dostupnosť parfumov „nesprávnym“ spôsobom?

Jednoznačné je tiež to, že alternatívne parfumérie umožňujú naozaj takmer každému splniť si svoju túžbu po peknej a kvalitnej vôni. Lacno, kvalitne a v podstate aj legálne – závisí od vhodne zvoleného legálneho postupu.

To, čo je legálne, nemusí byť správne a naopak.

Asi všetci sa zhodneme na tom, že nemusí byť všetko legálne aj správne a naopak.

Sú imitácie parfumov morálne správne?

Čo si myslíte vy? Sú imitácie parfumov a alternatívne parfumérie podľa vás morálne správne alebo nie?

Môj názor ako dlhoročného predajcu parfumov FM Group.

Aký je váš názor na alternatívne parfumy a imitácie?Čo si myslíte o imitáciach?

V prvom rade sa snažíme v našom e-shope dostatočne zrozumiteľne poukázať na to, že u nás si nekúpite originál.

V maximálnej miere dbáme na transparentnosť a férovosť - aj keď nás v tom limituje zákon a pravidlá firmy, ktorej parfumy predávame. Je pre nás prvoradé, aby naši zákazníci vedeli čo kupujú a zároveň, aby sme im poskytli profesionálny servis s nadštandardnými službami.

Parfumy FM ponúkame ľuďom, ktorí ich sami vyhľadávajú a chcú – tovar ponúkame práve takým ľuďom, ktorí vyhľadávajú alternatívne lacnejšie parfumy a nemajú záujem o originály. Takže si nemyslím, že by sme škodili výrobcom originálnych parfumov.

Za problematické považujem parfumy, ktoré sa tvária ako originály a originály pritom nie sú.

Aj tak si však myslím, že momentálna situácia nie je úplne najšťastnejšia – ak sa už vyrábajú imitácie a napodobeniny vôní, bolo by ideálne, aby sa tak mohli označovať.

Ako inak pravdivo označiť takéto parfumy? Označiť ich za jedinečné vône a neuvádzať akúkoľvek spojitosť so známymi značkami – aby na nich žiadnym spôsobom neparazitovali? Bola by to ale pravda? Keď skúsenosti hovoria niečo iné?

Toto je asi najväčšie negatívum alternatívnych parfumov – okrem pravdepodobnosti priživovania sa na známych značkách sú tu tiež rozpory v označovaní takýchto parfumov .

Alternatívne parfumérie však prinášajú aj pozitíva – dokazujú, že vyrábať kvalitné parfumy sa dá aj lacno. Zároveň umožňujú ľuďom hlbšie sa zamyslieť nad tým, ako funguje nielen svet parfumov.

A možno vďaka svojmu fungovaniu dokážu inšpirovať, podnietiť či vynútiť vznik transparentnejších spôsobov výroby a predaja - bez predražených produktov a najmä bez likvidovania nepredaných zásob, len kvôli udržaniu vysokej ceny.

No v hre je aj tak príliš veľa ďalších faktorov. A tie nepriamo môžu samé podnecovať existenciu takýchto firiem.

Celkovo mám však zo svojej skúsenosti pocit, že je veľmi pravdepodobné, že alternatívne parfumérie nekonkurujú luxusným značkám. Ak aj používajú pri predaji ich značkové mená, myslím, že len máloktorí zo zákazníkov by si kupovali drahý značkový originál.

My sami rozhodujeme o tom, čo je pre nás správne a čo nie.

O celej tejto problematike luxusných parfumov a ich imitácií však nerozhodujú samotné luxusné značky a ani ich imitácie.

Rozhodujú o tom tiež zákazníci – teda ľudia, ktorí svojim nákupným správaním dávajú najavo, čo vyžadujú, tolerujú a čo už pre nich nie je akceptovateľné.

My sami tak rozhodujeme a spolupodieľame sa na vytváraní celého tohto systému.

Svojim správaním ukazujeme výrobcom, akú kvalitu očakávame a koľko sme ochotní za ňu zaplatiť. Či akceptujeme len umelé a drahé pozlátko, prípadne či ideme len po najnižšej cene alebo vyžadujeme niečo úplne iné.

Pokiaľ existuje silný dopyt, existuje aj ponuka.

Čo si o tejto problematike myslíte? Máte skúsenosť so spomínanými imitáciami parfumov? Alebo máte nejaké otázky? Napíšte nám do komentárov, na Facebook, alebo e-mail.